تبلیغات
فرهنگ وهنراسلامی - نشانه های ظهور
فرهنگ وهنراسلامی
ستاره تابان الزُّجاجة (Azzojajah:(bright star

لینکدونی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

ایجادشده توسط:امیرحسین عباسی

نویسندگان:امیرحسین عباسی


 

 

و نشانه‌

قرآن كریم و نشانه‌های ظهور

آنچه در قرآن كریم ، از جانب خداوند متعال و به وسیله رسول اكرم (ص) به ما رسیده است ، بی شك حجت تام و واجب الاطاعه است و كوچكترین تردیدی درباره آن نباید داشت ، چرا كه از منبع لایزال علم خداوندی سرچشمه گرفته است . از جمله بشارت‌هایی كه در قرآن كریم و در خلال آیات آمده است ، مسئله قیام جهانی حضرت بقیة الله (ارواحنا له الفداء) و سیطره عدل و داد در عالم بعد از پر شدن آن از ظلم و جور است .

مرحوم علامه نوری در مقدّمه كتاب شریف « كشف الأستار » ادّعای تواتر از فریقین (شیعه و سنی) فرموده است و این نتیجه بدست می‌آید كه باید ظلم و تباهی از سرتاسر جهان محو گردد و جهان از عدالت پر شود ، نه اینكه به خیال خام برخی از نویسندگان ، عدالت در حكومت حضرت مهدی تغلیبی باشد و همچنان افراد شرور ، كم یا زیاد ، در اجتماع دیده شوند .

آری ، طبق نصّ صریح آیات قرآن و تفاسیر رسیده از اهل بیت عصمت و طهارت(س) پس از پر شدن عالم از ظلم و جور ، قسط و عدل بر آن حاكمیّت خواهد یافت و همانگونه كه عرضه شد ، در این زمینه بزرگان مذهب نظیر علامه نوری و دیگران نیز دعوی تواتر نموده‌اند . بنابراین ، دیگر جایی برای عدالت تغلیبی و طرفداران آن نمی‌ماند . 

نشانه‌های پیدایش این حكومت

 «سَنُریهمْ آیاتِنا فِی الآفاق و فِی انْفُسِهمْ حَتّی یَتَبَیّنَ لهُمْ أنّهُ الْحَقُّ اوَلمْ یَكْفِ بربّكَ أنَّهُ عَلی كُلّ شَیْءٍ شَهیدٌ »

«بزودی آیات و نشانه‌هایی از قدرت خود را در صحنه گیتی و در وجودشان بدانها نشان خواهیم داد ، تا بر آنها آشكار شود كه او حق است . ( فصّلت / 53 )» 

ممكن است نشانه‌های آفاقی همان صیحه آسمانی باشد و منظور از آیات انفسی ، همان رعب و ترس باشد كه در دلها جای می‌گیرد .

البته تا این ساعت چنین علائم و نشانه‌هایی كه برای بشر تمام مجهولات را از بین ببرد و پرده از روی حقایق و ملكوت عالم بردارد ، به نحوی كه حق آشكار و باطل نابود گردد ، در صحنه گیتی دیده نشده است و با توجه به اینكه خداوند متعال خلف وعده نخواهد فرمود ، غیر از قیام آخرین نماینده و سفیر اعظم او ، حضرت بقیة الله (ارواحنا له الفداء) نشانه دیگری نخواهد بود .

« وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوع وَ نَقْصٍ مِنَ الامْوالِ وَ الانْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصّابِرینَ »

« و هر آینه شما را به وسیله ترس و گرسنگی و نقص در مالها و جانها و میوه‌ها می‌آزماییم و صبركنندگان را بشارت ده. ( بقره / 156 ) » 

محمّد بن مسلم از امام صادق (ع) روایت می‌كند كه پیش از قیام مهدی ما (س) مردم به انواع

بلاها مبتلا می‌شوند و موفقیّت با صابران است .

به طور خلاصه علائم و نشانه‌های قبل از ظهور در این روایت عبارت است از :

1-وحشت واضطرابی كه در حال حاضر در میان مردم بعضی از كشورهای اشلامی دیده

 

می‌شود .

 

2-گرسنگی و قحطی كه در بعضی كشورهای جهان مشهود است و به طور متوسّط

 

روزانه چند صد هزار تن از گرسنگی می‌میرند .

 

3-   فساد در تجارت و بزرگانی و كمبود درآمد بعضی از اقشار جامعه كه به ویژه در ایران ما مشهود است .

  4-تلفات جانی مانند تلفات در جنگ ایران و عراق و نقصان در زراعت و میوه‌جات ناشی از

آفات و كمی بركت آنها .

اكنون به اصل روایت كه از امام صادق (ع)نقل كرده‌اند ، مراجعه می‌نماییم :

«محمد بن مسلم از امام صادق (ع)نقل كرده است كه امام فرمودند : پیش از قیام قائم ما

نشانه‌هایی است جهت آزمایش از جانب خداوند نسبت به بندگان مؤمنش .عرض كردم :آن

نشانه‌هاچیست؟فرمودند :آن،گفتارخداوند عزّوجل است كه فرموده :« وَ لنبلونّكم بشیءٍ ».

فرمودند :« لَنَبْلوَنَّكُمْ » یعنی هر آینه بیازماییم شما مؤمنان را « بشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ » به

مقداری و چیزی از ترس از ملوك بنی‌فلان ( بنی عباس ) در پایان زمامداریشان و « الْجُوع »

و گرسنگی به خاطر بالا بودن قیمت‌ها و « نَقْصٍ مِنَ الامْوال » و كاستی از مالها یعنی فساد

تجارت‌ها « وَ الأنْفُس » و جان‌ها ، یعنی مرگ سریع « وَ الثَّمَراتِ » و محصولات یعنی كم‌شدن

كشاورزی و كمبود بركت محصولات « وَ بَشِّر الصّابِرینَ »یعنی بشارت ده صابران را در چنین

وقت به خروج قائم (ع) .سپس به من فرمود : ای محمد ؛ این است تأویل قول خداوند عزّوجل

كه می‌فرماید :« وَ ما یعْلَمُ تأویلهُ ... » یعنی نمی‌داند تأویل قرآن را جز خداوند و پایداران در

دانش . »

 

« إنَّ اللّهَ قادرٌ عَلی أنْ یُنَزّلَ آیَةً »

«به درستی كه خداوند قادر است كه نشانه‌ای فرو فرستد .(انعام /37 )» 

در تفسیر این آیه به چند نشانه از نشانه‌های ظهور حضرت ولیّ عصر (ع) اشاره شده است :

1-               خروج دابّة‌الارض

 

2-               دجّال

3 -               نزول عیسی بن مریم (ع)

     4-     طلوع خورشید از مغرب

و اینك اصل روایت :

«ابی الجارود می‌گوید :امام باقر (ع)در تفسیر آیه « إنَّ اللّهَ قادِرٌ الخ » فرمودند :زود است

كه در آخرالزمان آیات و نشانه‌هایی از قدرت خداوند می‌بینی :

1-دابّة الأرض ( كه منظور تشریف فرمایی حضرت امیرالمؤمنین (ع) در رجعت و یا

 

حضرت بقیّة الله (ارواحنا له الفداء) است . )

 

2-   دجّال

 

3-   نزول حضرت عیسی بن مریم از آسمان

    4-طلوع خورشید از مغرب

 

 

«قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلی أنْ یَبْعَثَ عَلَیْكُمْ عَذاباً مِنْ فَوقِكُمْ اَوْ مِنْ تَحْتِ أرْجُلِكُمْ أوْ یَلْبِسَكُمْ شِیَعاً وَ یُذیقَ بَعْضَكُمْ بَأسَ بَعْضٍ »

«بگو او تواناست كه بر شما عذابی از بالای سر و زیر پاهای شما برانگیزد یا اینكه شما را گروههای غیر متحد قرار دهد و آسیب برخی را

 به برخی دیگر بچشاند. ( انعام/ 65 ) »

 

در این آیه به بعضی از علائم ظهور اشاره شده است :

1-  خروج دجّال

2- صیحه آسمانی

3- خسف و فرورفتن در زمین « بیداء » . گویا مقصود ، لشكر سفیانی باشد .

4-اختلاف مردم در دین و طعن وشتم یكدیگر كردن و كشتار بعضی به

وسیله افراد دیگر در حالتی كه همه آنها خودشان را مسلمان می‌دانند .

 

و امّا روایتی كه در این باب رسیده است :

« از ابی جعفر ( امام باقر ) (ع) در فرموده خداوند متعال « قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلی ... » نقل است كه فرمودند : آن دجّال و صیحه است ( عذاب آسمانی و از بالا ) و مراد از «اَوْ مِنْ تَحْتِ اَرْجُلِكُمْ» عبارت از خسف و فرورفتگی در زمین است و مراد از « اوْ یَلْبِسَكُمْ شِیَعاً » اختلاف در دین و طعن به یكدیگر زدن است و منظور از «یُذیقَ بَعْضَكُمْ بأسَ بَعْضٍ »كشتن بعضتان است بعضی دیگر را ، و تمام این حوادث در میان اهل قبله و مسلمانان

به وقوع می‌پیوندد . ( بحارالانوار ، ج52 / ص182) »

 

« قُلْ أرَأیْتُمْ إنْ اَتاكُمْ عَذابُهُ بَیاتاً اَوْ نَهاراً ماذا یَسْتَعْجِلُ مِنْهُ الْمُجرِمُونَ »

«بگو آیا دیدید كه اگر عذاب الهی شب هنگام و یا روز بر شما برسد ( چه راه گریزی دارید ؟ ) چرا گناهكاران ( به جای توبه ) عذاب را به

 تعجیل می‌طلبند ؟ (یونس/51) »

 

از امام باقر (ع) نقل شده كه فرمودند : مراد از عذاب در این آیه بلاهایی

 است كه در آخرالزّمان بر مردم نازل می‌شود .

 

« وَ لَوْ تَریَ اِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتَ وَ اُخِذُوا مِنْ مَكانٍ قَریبٍ »

«و اگر تو سختی حال مجرمان را مشاهده كنی ، هنگامی كه ترسان و هراسان هستند، پس هیچ فرار و گذشتی نیست و از مكان نزدیكی

 دستگیر شوند . (سباء/50) »

 

از حضرت باقر (ع) نقل كردند در تفسیر این آیه شریفه كه در مقدّمه قیام جهانی حضرت مهدی (ارواحنا له الفداء)، صیحه‌ای از آسمان بلند می‌شود كه همه مردم در هر حالی كه هستند این صدا را می‌شنوند و در زمین بیداء لشكریان سفیانی در زمین فرو خواهند رفت كه جمعیّت آنها طبق روایات رسیده كه بعداً ذكر خواهد شد ، در حدود سیصد هزار نفر

 است .

و امّا اصل روایت :

«ابی جارود از امام باقر (ع) در مورد این قول خدایتعالی كه می‌فرماید « وَ لَوْ تَریَ اِذْ فَزعوا فَلا فَوْتَ»، روایت كرده است كه انحضرت فرمودند :

این از صدای آسمانی (صیحه) است. ( بحارالانوار ، ج52/ص185 ) »

 

« سَألَ سائلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ »

« سائلی از عذابی كه وقوع آن حتمی است سؤال نمود . ( معارج/1) »

 

از حضرت امام باقر (ع)در رابطه با این آیه مباركه سؤال كردند كه منظور از این عذاب چیست ؟ فرمودند :

«عذاب در اینجا آتشی است كه از طرف مغرب شعله‌ور می‌شود و پادشاهی آن را رهبری می‌كند و تمام خانه‌های بنی‌امیّه و همه غاصبان حقوق اهل بیت را آتش می‌زند و مخصوصاً از بنی امیّه آثاری باقی

 نخواهد گذاشت و اوست مهدی آل محمّد (عج).(بحارالانوار ، ج52/ص188) »

 

علامه مجلسی می‌فرماید : این جریان یا از علائم ظهور است و یا در وقت

 ظهور واقع می‌شود .

درباره وبلاگ



أَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطان الرَّجیم
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
أللهُ نورُ السَّم‍‍‍‍اواتِ وَالأَرضِ مَثَلُ نورِه كَمِشكاةٍفیهامِصباحٌ المِصباحُ فی زُجاجةٍ الزَّ جاجَةُ كأَنَّهاكَوكَبٌ دُرِّیٌّ یوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَیتونَةٍ لاشَرقِیَّةٍ وَلاغَربِیّةٍ یَكادُزَیتُهایضیءُ وَلَولََم تَمسَسهُ نارٌ نورٌعَلی نورٍیَهدیِ اللّهُ لِنورِه مَن یَشآءُ وَیَضرِبُ اللهُ الأمثالَ لِلنّاس وَاللهُ بِكُلِّ شَیءٍ عَلیم

پناه می برم به خداازشر شیطان رانده شده
بنام خداوند بخشنده مهربان
خدانورآسمانها وزمین است.داستان نورش به مشكاتی (چراغدان)ماند كه درآن روشن چراغی باشد وآن چراغ درمیان شیشه ای كه ارتلألؤ آن گویی ستاره ایست درخشان،كه ازروغن درخت پربركت زیتونی كه نه خاوری ونه باختری است برافروخته شودوبی آنكه آتشی زینت آن رابرافروزد خودبه خود روشنی بخشد،روشنی برروشنی است؛خداوندهركه راخواهد به نورخودراه نماید؛وخدای برای مردم مَثَلها می زند؛وخدای به همه چیزداناست.
(آیه سی و پنج سوره نور)
مدیر وبلاگ : فرزاد زاهدی

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • /نظرات/ "سؤالات،انتقادات وپیشنهادات ونظرات مكتوب خود راجع به كل وبلاگ رادرقسمت نظرات،پایین صفحه اصلی قراردهید."





نویسندگان

فرهنگ و هنر اسلامی ، تلاوت ، مساجد ، نما ، حسینیه ، مدایح ، مراثی